Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Κρήτης
Αναζήτηση  
Αρχική Σελίδα :: Υπηρεσίες Xρηστών :: Κλειστές Συλλογές (Σπάνια & Πολύτιμα) :: Κλειστές συλλογές :: Αγορές & δωρεές :: Η συνεργασία με τον Γιάννη Κεφαλληνό
Κλειστές συλλογές
Γιάννης Κεφαλληνός
Παντελή Πρεβελάκη - Ο Θάνατος του Μέδικου

To 1939 ο Κεφαλληνός πραγματοποιεί έναν παλιό του πόθο, από τα χρόνια της Γαλλίας: να επιμεληθεί ένα βιβλίο. Αλλά επιμέλεια ολοκληρωτική, όπως ο ίδιος την εννοεί - επιλογή σχήματος και στοιχείων, λεπτολόγα στοιχειοθεσία, σχεδιασμός εικονογράφησης, προετοιμασία και χάραξη των ξύλων, παραγγελία πανάκριβων χαρτιών, σχολαστική ακρίβεια στην εκτύπωση και τη βιβλιοδεσία. Κι ένα κείμενο που εμπνέει: γλώσσα αδρή, ύφος περίτεχνο - η μυθιστορία του Παντελή Πρεβελάκη, το πιο εξομολογητικό του βιβλίο: O Θάνατος του Μέδικου. Το αίμα από τις μαχαιριές που δέχτηκε στο κορμί του ο Τζουλιάνο ο Μέδικος αναβρύζει από την ίδια την καρδιά του συγγραφέα, που γράφει αυτό το αφήγημα προσπαθώντας να θεραπεύσει δικές του αόρατες πληγές. Το κείμενο κατά τη συνήθεια του Πρεβελάκη, γράφεται μέσα σε 20 ημέρες - «από τις 23 του Οχτώβρη ίσαμε τις 11 του Νοέμβρη 1939».

Ο Κεφαλληνός, εμπνεόμενος από την αναγεννησιακή ατμόσφαιρα του κειμένου βάλθηκε να πραγματοποιήσει το ωραιότερο βιβλίο που τυπώθηκε ποτέ στην Ελλάδα.

Και δουλεύει με ασυνήθιστη γι αυτόν βιασύνη. Μέσα σ' ένα μόνο μήνα μελετά κι ετοιμάζει τη μακέτα, χαράζει τα ξύλα, επιβλέπει τη στοιχειοθεσία και την εκτύπωση. Για την εικονογράφηση (δυο οβάλ πορτρέτα του Τζουλιάνο και της Σιμονέτας) παίρνει τα πρότυπά του από πίνακες των Ζωγράφων της αυλής των Μεδίκων: Μποτιτσέλλι, Πολλαγιουόλο.

Είναι το πρώτο βιβλίο που φιλοτεχνεί στην Ελλάδα ο καθηγητής της Χαρακτικής στην Ανώτατη Σχολή των Καλών Τεχνών. Εκείνην ακριβώς τη χρονιά, άρχισε να διδάσκει, ως κορύφωση της Χαρακτικής, την Τέχνη του Βιβλίου, και η έκδοση που θα επιμεληθεί πρέπει να αποτελέσει ένα τέλειο πρότυπο για τους σπουδαστές του. Αλλά τέτοιο φιλόδοξο σχέδιο, μόνο στου Ταρουσόπουλου μπορεί να πραγματοποιηθεί.

Ταρουσόπουλος

Για τη στοιχειοθεσία, ο καλλιτέχνης επιλέγει ένα κλασικό στοιχείο σε μεγάλο οφθαλμό: Ελζεβίρ των 16 στιγμών. και κλείνει τη σελίδα του μ' ένα πλαίσιο από τρεις τυπογραφικές γραμμές που βρίσκεται σε αρμονία με το πάχος των στοιχείων, όπως και με τις ξυλογραφίες, τα πρωτογράμματα και τα μυγοπόδαρα (όπως θα μπορούσαν να μεταφραστούν τα pieds de mouche) - τα μικρά χαραγμένα κοσμήματα που κλείνουν, σαν υποσέλιδα, τα κεφάλαια.

Χρησιμοποιεί δύο είδη χαρτί: το ολλανδικό Oxhead van Gelder Zonen για 19 αντίτυπα και χαρτί τύπου «σπαρτό» για τα 350 υπόλοιπα (τα 50 πρώτα, εκτός εμπορίου).Ο Κεφαλληνός με το βιβλίο αυτό κατάφερε και το ακατόρθωτο: να υπερνικήσει τη συνηθισμένη ραθυμία του τυπογραφείου. Ο θάνατος του Μέδικου κυκλοφορεί εγκαίρως, και αποσπά το πρώτο βραβείο της 9ης Έκθεσης του Βιβλίου, που οργανώνει η Εταιρεία των Φιλοτέχνων.»

Ε.Χ. Κάσδαγλη, Το αγλαότεχνο τυπογραφείο των Αδελφών Ταρουσοπούλου,
Αθήνα 1990

Σχετικοί σύνδεσμοι:
Βιβλιοθηκη Παντελή Πρεβελάκη