Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Κρήτης
Αναζήτηση  
Αρχική Σελίδα :: Συχνές ερωτήσεις
Για να μπω στο χώρο της Βιβλιοθήκης πρέπει να έχω κάρτα μέλους;
Η κάρτα μέλους είναι απαραίτητη για την πραγματοποίηση του δανεισμού, για τις άλλες υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης δεν είναι απαραίτητη. Οι εξωτερικοί χρήστες είναι υποχρεωμένοι να προσκομίζουν την κάρτα τους προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Υπάρχει κάτι που πρέπει να προσέχω κατά την είσοδο μου στο χώρο της Βιβλιοθήκης;

Θυμηθείτε ότι στο χώρο της Βιβλιοθήκης δεν επιτρέπονται τρόφιμα, ποτά, τσιγάρα και η χρήση κινητών τηλεφώνων. Επίσης, εάν έχετε τσάντες πρέπει να τις αφήσετε στις ειδικές θυρίδες που υπάρχουν στην είσοδο της Βιβλιοθήκης.

Είμαι φοιτητής του Π.Κ. Τι πρέπει να κάνω για να εγγραφώ στη Βιβλιοθήκη και να έχω δικαίωμα χρήσης του υλικού και των υπηρεσιών της;

Για να αποκτήσετε δικαίωμα χρήσης της Βιβλιοθήκης και δικαίωμα δανεισμού υλικού, πρέπει να παρακολουθήσετε το εισαγωγικό σεμινάριο σχετικά με το υλικό και τις υπηρεσίες της. Εκπαιδευτικά σεμινάρια πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς.

Δεν ανήκω στην κοινότητα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Μπορώ να δανειστώ βιβλία;

Μέλη της ευρύτερης εκπαιδευτικής, επιστημονικής και ερευνητικής κοινότητας που διαμένουν μόνιμα στο Ρέθυμνο και το Ηράκλειο (πόλεις λειτουργίας του Π.Κ.), μπορούν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών της Ββλιοθήκης, ως εξωτερικοί χρήστες και εφόσον η αίτησή τους γίνει αποδεκτή. Αποκτούν ειδική κάρτα δανεισμού και καταβάλλουν ετήσια συνδρομή μέλους.

Μπορώ να δανειστώ τεύχη περιοδικών;
Τα τεύχη των περιοδικών δε δανείζονται. Η χρήση τους περιορίζεται στο χώρο της Βιβλιοθήκης όπου είναι δυνατή και η φωτοτύπηση άρθρων.
Μπορώ να δανειστώ λεξικό;
Τα πληροφοριακά βιβλία δηλ. τα λεξικά καθώς και οι εγκυκλοπαίδειες και τα βασικά εγχειρίδια κάθε επιστήμης δε δανείζονται. Η χρήση τους περιορίζεται στο χώρο της Βιβλιοθήκης.
Τι μπορώ να κάνω όταν χρειάζομαι ένα βιβλίο που είναι δανεισμένο;
Ζητήσετε να κάνετε κράτηση του υλικού από το γραφείο του δανεισμού και όταν αυτό επιστραφεί στη Βιβλιοθήκη θα έχετε προτεραιότητα δανεισμού.
Τι μπορώ να κάνω όταν χρειάζομαι περισσότερο το βιβλίο που έχω ήδη δανειστεί;
Αν ανήκετε σε κατηγορία χρηστών που δικαιούνται ανανέωση (βλ. Κανονισμό Λειτουργίας Βιβλιοθήκης) φέρτε το βιβλίο στο Γραφείο Δανεισμού (κατά τις ώρες δανεισμού) και ζητήσετε και ανανεώστε το δανεισμό του. Ανανέωση δεν μπορεί να γίνει σε περίπτωση που υπάρχει κράτηση από άλλο χρήστη.
Τι θα συμβεί αν καθυστερήσω να επιστρέψω υλικό που έχω δανειστεί;
Προσπαθείτε να είστε συνεπείς ώστε να μη δημιουργούνται προβλήματα. Πάντως, προβλέπονται πρόστιμα για τις εκπρόθεσμες επιστροφές υλικού και άλλες κυρώσεις σύμφωνα με τον κανονισμό της Βιβλιοθήκης.
Τι θα συμβεί αν φθαρεί ή χαθεί υλικό το οποίο έχω δανειστεί;
Αν χαθεί υλικό της Βιβλιοθήκης που έχετε δανειστεί τότε οφείλετε να το αντικαταστήσετε. Σε περίπτωση φθοράς χρεώνεστε την αποκατάστασή του.
Τι είναι ο κατάλογος της Βιβλιοθήκης;
Ο ηλεκτρονικός κατάλογος είναι το βασικό εργαλείο για τον εντοπισμό βιβλίων, περιοδικών και άλλου υλικού της Βιβλιοθήκης.
Ποιες πληροφορίες να προσέξω στον κατάλογο για το βιβλίο που με ενδιαφέρει;

Δώστε προσοχή στις πληροφορίες τόσο για την τοποθεσία όσο και για τη διαθεσιμότητα του υλικού.Επιβεβαιώστε ότι έχει ένδειξη «στο ράφι» και όχι ημερομηνία επιστροφής.

Το βιβλίο που με ενδιαφέρει φαίνεται στον κατάλογο ότι υπάρχει στη Βιβλιοθήκη, αλλά δεν το βρίσκω στα ράφια. Τι μπορώ να κάνω;
Όταν ένα βιβλίο δε φαίνεται δανεισμένο και δε βρίσκεται στα ράφια, τότε πιθανόν να χρησιμοποιείται από κάποιον στο αναγνωστήριο, να είναι υπό επεξεργασία από το προσωπικό κλπ. Ζητήστε βοήθεια από το προσωπικό της Βιβλιοθήκης.
Για ένα περιοδικό στο οποίο γνωρίζω ότι η Βιβλιοθήκη διατηρεί συνδρομή στην έντυπη έκδοση, πώς θα μάθω εάν έχει παραληφθεί το τρέχον τεύχος; Πρέπει να έρθω στη Βιβλιοθήκη;

Δε χρειάζεται να έρθετε στη Βιβλιοθήκη. Αναζητάτε το περιοδικό στον ηλεκτρονικό κατάλογο και επιλέγετε από τα αποτελέσματα τη Βιβλιοθήκη στην οποία  υπάρχει το βιβλίο. Εκεί φαίνονται τα διαθέσιμα τεύχη συνοπτικά αλλά και ανά έτος σε περίπτωση που το επιλέξετε. Επιλέγοντας το τρέχον έτος θα εμφανιστούν οι πληροφορίες παραλαβής για όλα τα τεύχη.

Εάν το άρθρο που χρειάζομαι δεν υπάρχει στη Βιβλιοθήκη πώς μπορώ να το βρώ;

Μέσω του Διαδανεισμού η Βιβλιοθήκη δύναται να προμηθεύσει υλικό που δε διαθέτει (άρθρα, βιβλία, εργασίες, πρακτικά συνεδρίων κλπ). Για το σκοπό αυτό συνεργάζεται με άλλες Βιβλιοθήκες και δίκτυα διαδανεισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Κοστίζει η παραγγελία άρθρων από άλλες Βιβλιοθήκες;

Το κόστος εξαρτάται από τον προμηθευτή του άρθρου ( Βιβλιοθήκη του Π.Κ., Βιβλιοθήκη στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) και από το μέγεθός του. Επιβαρύνει τον ενδιαφερόμενο και σπάνια, εφόσον εγκριθεί, καλύπτεται από τα τμήματα. Πληροφορίες από την Υπηρεσία Διαδανεισμού.

Δε γνωρίζω πού μπορεί να υπάρχει πληροφορία σχετικά με το θέμα που με ενδιαφέρει και πώς την αναζητώ. Πού μπορώ να απευθυνθώ;

Απευθυνθείτε στο Τμήμα Πληροφόρησης & Εκπαίδευσης χρηστών της Βιβλιοθήκης. Το προσωπικό είναι στη διάθεσή σας, για να σας καθοδηγήσει σε ό,τι αφορά τις διαθέσιμες πηγές πληροφόρησης και τη χρήση τους.

Τι είναι τα σεμινάρια της Βιβλιοθήκης; Πότε μπορώ να παρακολουθήσω;
Στην αρχή κάθε χειμερινού εξαμήνου πραγματοποιούνται σεμινάρια για τη Χρήση της Βιβλιοθήκης, τα οποία απευθύνονται σε κάθε νέο χρήστη της Βιβλιοθήκης. Σεμινάρια για τις υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης και τη χρήση των ηλεκτρονικών πηγών πληροφόρησης που διαθέτει (κατάλογος, εργαλείο αναζήτησης βιβλιογραφίας (livesearch), βάσεις δεδομένων, ηλεκτρονικά περιοδικά κ.ά.) γίνονται κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς και απευθύνονται σε κάθε ενδιαφερόμενο. Πραγματοποιούνται είτε βάσει προγράμματος είτε μετά από συνεννόηση με το Τμήμα Πληροφόρησης & Εκπαίδευσης χρηστών.
Χρειάζεται κωδικός για να χρησιμοποιήσω τις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης της Βιβλιοθήκης;
Η πρόσβαση στις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης της Βιβλιοθήκης είναι εφικτή μέσα από το δίκτυο του Π.Κ. και δε χρειάζεται κωδικός πρόσβασης. Εάν κατ' εξαίρεση υπάρχει η ένδειξη-κλειδί επικοινωνήστε με το Τμήμα Πληροφόρησης & Εκπαίδευσης χρηστών για να πάρετε τον κωδικό.
Μπορώ να έχω πρόσβαση στις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης της Βιβλιοθήκης από υπολογιστή που βρίσκεται εκτός του δικτύου του Π.Κ. ;

Μέρος των υπηρεσιών που παρέχονται από τις ηλεκτρονικές πηγές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από οπουδήποτε και από οποιονδήποτε χρήστη του διαδικτύου. Η πλήρης χρήση όλων των προσφερόμενων υπηρεσιών (π.χ. πρόσβαση στο τελικό τεκμήριο) παρέχεται μόνο μέσω του δικτύου του Πανεπιστημίου Κρήτης. Οι χρήστες μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας που βρίσκονται εκτός δικτύου Π.Κ. και επιθυμούν να εξασφαλίσουν την πλήρη χρήση των προσφερόμενων υπηρεσιών, θα πρέπει να εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους μια VPN σύνδεση με το δίκτυο του Π.Κ. Για πληροφορίες σχετικά με την υπηρεσία VPN συμβουλευτείτε το σχετικό υλικό του Κέντρου Επικοινωνιών & Δικτύων

Πώς μπορεί κάποιος να βρει βιβλιογραφία πάνω σε ένα θέμα;

Για την εύρεση βιβλιογραφίας οι χρήστες έχουν στη διάθεσή τους τον ηλεκτρονικό κατάλογο της Βιβλιοθήκης. Η Βιβλιοθήκη παρέχει επίσης πρόσβαση σε  πολλές εξειδικευμένες ή πολυθεματικές βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων. Πληροφορίες και καθοδήγηση ζητήστε από το Τμήμα Πληροφόρησης & Εκπαίδευσης χρηστών.

Τι είναι το E-Locus;
Το E-Locus είναι το Ιδρυματικό Καταθετήριο της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το υλικό που περιλαμβάνει είναι οργανωμένο σε συλλογές και  αποτελείται από πτυχιακές, μεταπτυχιακές εργασίες και διδακτορικές διατριβές που έχουν εκπονηθεί στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, οδηγούς σπουδών Τμημάτων του Πανεπιστημίου και τεχνικές αναφορές.
Έχω πρόβλημα πρόσβασης στο πλήρες κείμενο κάποιου ηλεκτρονικού περιοδικού. Τι μπορεί να φταίει;
Για τα περισσότερα ηλεκτρονικά περιοδικά υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στο πλήρες κείμενο, ενώ για τα υπόλοιπα δίνονται περιλήψεις των άρθρων ή άλλου είδους πληροφορίες. Για να έχετε πρόσβαση στα πλήρη κείμενα άρθρων, όπου αυτά διατίθενται, πρέπει ο υπολογιστής που χρησιμοποιείτε να είναι συνδεδεμένος στο δίκτυο του Π.Κ. Για περισσότερες πληροφορίες για τα Ηλεκτρονικά Περιοδικά της Βιβλιοθήκης,δείτε τις  Συχνές Ερωτήσεις για τη χρήση του SFX.
Πώς μπορώ να δω τις παραπομπές (citations) που έχουν γίνει στις δημοσιεύσεις μου;
Στη Βιβλιοθήκη διαθέτουμε βάσεις δεδομένων που παρέχουν παράλληλα με τη βιβλιογραφική αναζήτηση τη δυνατότητα αναζήτησης ή /και πρόσβασης στις παραπομπές των άρθρων (citations). Τέτοιες είναι η υπηρεσία ISI Web of Knowledge μέσω της οποίας υπάρχει δυνατότητα αναζήτησης στα Science Citation Index, Social Sciences Citation Index και Arts & Humanities Citation Index, και η  βάση δεδομένων Scopus.
Ποιος και πώς μπορεί να χρησιμοποιεί τους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές;
Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές της Βιβλιοθήκης μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Π.Κ., αλλά και την ευρύτερη εκπαιδευτική και ερευνητική κοινότητα που επισκέπτεται τους χώρους της, αφού πάρει άδεια από τον, κατά παράρτημα, υπεύθυνο και βέβαια με την προϋπόθεση ότι εξυπηρετούνται επιστημονικά ενδιαφέροντα και ανάγκες του.
Μπορώ να χρησιμοποιήσω τους Η/Υ της Βιβλιοθήκης για να γράψω μια εργασία;
Ναι. Η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών επιτρέπεται στα μέλη της Βιβλιοθήκης προκειμένου να καλύψουν οποιαδήποτε εκπαιδευτική ή ερευνητική ανάγκη τους. Για καλύτερη εξυπηρέτησή τους, εκτός από τους Η/Υ, στον εξοπλισμό της Βιβλιοθήκης περιλαμβάνονται εκτυπωτές και scanners.
Μπορώ να χρησιμοποιήσω τους Η/Υ για να κάνω chat;
Όχι. Είναι έξω από τον επιστημονικό χαρακτήρα της χρήσης των υπολογιστών.
Μπορώ να χρησιμοποιήσω τους Η/Υ για να στείλω e-mail;
Ναι. Αρκεί να μην υπερβάλλετε στο χρόνο χρήσης.
Μπορώ να εκτυπώσω την εργασία μου;

Ναι. Και στις 2 Βιβλιοθήκες (Ηράκλειο και Ρέθυμνο) υπάρχει εκτυπωτής συνδεδεμένος με τους υπολογιστές. Στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Ρεθύμνου ο εκτυπωτής λειτουργεί με μαγνητική κάρτα την οποία μπορείτε να προμηθεύεστε από τη Βιβλιοθήκη. Στη Βιβλιοθήκη του Ηρακλείου η χρέωση γίνεται μέσα από το δίκτυο εκτυπώσεων. Για πληροφορίες ρωτήστε στην είσοδο της Βιβλιοθήκης.

Πώς μπορώ να βγάλω φωτοτυπίες;

Η Βιβλιοθήκη του ΠΚ παρέχει στους χρήστες της τη δυνατότητα πραγματοποίησης εκτυπώσεων – φωτοτυπιών. Για πληροφορίες δείτε Εκτυπώσεις - Φωτοτυπίες.

Σε κάθε περίπτωση, η φωτοτύπηση γίνεται από τους χρήστες.

Αλλες ερωτήσεις; Μπορείτε να μας τις απευθύνετε και ηλεκτρονικά.